recent
أخبار ساخنة

التعدين والربح من عملة Pi Network عن طريق هاتفك

الصفحة الرئيسية


كلنا سمعنا عن البتكوين الفترة اللي فاتت ( Google لو مسمعتش عنه) لكن بإختصار كدة دي حاجة كان سعرها من 11 سنة 0.00001 دولار ووصلت سعرها حاليًا لـ 9 آلاف دولار و من فترة كان ب 25 ألف دولار.

البيتكوين غيرت مجرى حياة ناس كتير جدًا، كان فيه شخص بيشتري بيتزا زمان بـ 200 وحدة بيتكوين .. مر الوقت واكتشفت انه اكل بيتزا ب 200 * 9000 دولار أي ب 180 ألف دولار.

دلوقتي بقى فيه عملة جديدة زيها اسمها Pi Network بتنزل الأبلكيشن عندك و تسجل عليه ،كل ده في ثواني من غير أي مجهود.
تلقائيا العداد بيبدأ يعد و العملة بتتكون عندك وزيادة العداد معتمد على دعواتك للناس من خلال كود الدعوة الخاص بيك.

العملة بتمر بعدد من المراحل، هي حاليًا في المرحلة التانية.
وسيتم طرحها بعد المرحلة التالتة ومن المتوقع في شهر 8.

جرب و خزن العملة مش هتخسر حاجة لعل وعسى نجد منها خير في المستقبل.


ما هي Pi Network 

أول عملة تشفير يمكنك استخدامها علي هاتفك بدون أي تكلفة مجانا هي عملة مشفرة جديدة للأشخاص العاديين والتي يمكنك "تعدينها" (أو ربحها) من هاتفك Pi

العملات المشفرة هي شكل جديد من النقود الرقمية التي يتم الحفاظ عليها وتأمينها من قبل المجتمع ، بدلاً من الحكومات أو البنوك.

Pi Netwotk يمكنك اليوم تعدين أو ربح عملة البي من خلال المساعدة في تأمين العملة وتنمية شبكة
الموثوق بها
في حين أن معظم العملات المشفرة مثل البيتكوين كان من الصعب جدًا على الأشخاص العاديين استخدامها والوصول إليها ، فإن عملة بي تضع قوة العملة المشفرة في راحة يدك.

ما هي الاختلافات بينها و بين البيتكوين
المقارنة حسب السعر: سعر البيتكوين وصل حالياً إلى ما يقارب 9.593.56$ أما عملة ال PI يصل سعرها إلى 0$  (مثل البيتكوين 
عندما تم إطلاقها عام 2008) أيضاً انه لا يوجد سوق لها حالياً مثل باقي العملات ولا يتم التعامل بها بسبب حداثتها .

المقارنة حسب الأجزاء: تتكون البيتكوين من 100.000.000 جزء ألا وهو الساتوشي وذلك يجعل من الصعب ان تقوم بالحصول على واحد بيتكوين أما عملة الPI  تتكون من 10.000 جزء .

المقارنة حسب التنقيب: معروف عن البيتكوين انه يتم التقيب بواسطة CPU او GPU  مما يكلف المال و الكهرباء اما بالنسبة لعملة ال PI تستطيع بدء التنقيب عن طريق هاتفك المحمول بضغطة زر .

المقارنة حسب المؤسسين: بالنسبة لعملة البيتكوين المؤسسين مجهولين اما عملة ال PI يوجر تعريف خاص بالمؤسسين بداخل تطبيق الأندرويد الخاص بهم .

بالنسبة للأرباح: البيتكوين تستطيع ربحه في حالتين 1. مواقع الربح المجانية على الانترنت ( ارباحهم قليلة ) 2. التنقيب باستخدام جهازك الخاص او انشاء مزرعة بيتكوين خاصة بك أما عملة ال PI تستطيع ربحها عن طريق التنقيب أو الاصدقاء الذين تدعوهم للتطبيق .

بالنسبة للتسجيل: البيتكوين تستطيع التسجيل بها بواسطة الايميل الخاص بك مما يجعل شخصيتك مجهولة أما ال PI تستطيع التسجيل عن طريق حسابك الفيسبوك او عن طريق رقم هاتفك المحمول. 

ما هي خطوات التحميل والتسجيل  
1- هتدخل علي متجر بلاي وهتكتب في البحث فوق pi Network هيظهرلك التطبيق ادخل وحمله
2- بعد ما تحمل التطبيق هتيجي تسجل هيظهرلك صورة اختيارين تسجل بالفيسبوك او برقم الفون والافضل تختار برقم الفون عشان محدش يخترق الحساب بعد كده
3- بعدها هيظهرلك صورة هتختار كود البلد مصر والمربع الي تحته هتكتب رقم تليفونك
4- بعدها هيظهر صورة هتكتب الباسوورد بتاع حسابك ولازم يكون فيه حرف واحد كابتال علي الاقل والحروف مش اقل من 8 احرف
5- بعدها هيظهر الصورة هيطلب منك تكتب كود الشخص الي مسجل عن طريقة في المربع الي ظاهرلك (كود الاحالة) هتكتب الكود Mazentq
في المربع وتدوس Submit بعد كده هيفتح الابليكشن معاك وتدوس Get Started ثم Start Tour وهتلاقي العداد بتاع التعدين ابتدي يعد ويجمعلك في العملة

ملحوظة 
الابليكشن مش بيأثر علي شحن البطارية ولا الداتا بتاعتك بس مطلوب منك كل 24 ساعة تدخل تدوس علي علامة فلاش خضرا علي اليمين وتسيب تليفونك عادي او تخرج من الابليكشن هيفضل شغال وبيعد وهكذا


google-playkhamsatmostaqltradent